Vejledning om dæk

Bilens dæk har afgørende betydning for din sikkerhed og fremkommelighed i trafikken.

Færdselsstyrelsen anbefaler følgende:

  • Skift til vinterdæk i god tid, når der er risiko for sne, is og sjap på vejene.
  • Vinterdæk er mærket ”M+S” og nogle er supplerende mærket ”3PMSF”. Hvis der er sne og is på vejene, er ”3PMSF”-mærkede dæk bedst egnede på trækkende og forreste styrende aksler.
  • Sommerdæk er bedst egnede, når der ikke er risiko for is og sne på vejene. Brug af vinterdæk udenfor vinterperioden giver dårligere bremseevne, højere brændstofforbrug og større belastning for miljø og klima.
  • En del dæk markedsføres som helårsdæk. Det er mærkningen af dæk, der er afgørende for, om disse dæk kategoriseres som sommerdæk eller vinterdæk.
  • I tilfælde hvor politiet fraråder al udkørsel i forbindelse med ekstremt vintervejr, bør anvisningen følges. Hvis kørsel ikke kan udsættes, bør kørsel kun foretages med ”3PMSF”-mærkede dæk og med vinterberedskab (læs mere under ”vil du vide mere”)
  • Politiet kan udstede en bøde, hvis køretøjet er forsynet med åbenbart uegnede dæk i forhold til føret.
  • For tunge køretøjer er det primært dæk på de forreste styrende og på de trækkende aksler, som kan være åbenbart uegnede i forhold til føret.
  • I vinterføre bør mindst 25% af køretøjets faktiske vægt hvile på styrende forhjul og ligeledes mindst 25% af køretøjets/vogntogets faktiske vægt på trækkende hjul, man bør dog være opmærksom på at der ikke sker overskridelse af tilladt akseltryk/totalvægt. 

Supplerende beredskab i hårdt vinterføre

Færdselsstyrelsen anbefaler, at der ved kørsel i hårdt vinterføre medbringes supplerende vinterberedskab.

Forslag til vinterberedskab, hvis du kører ud i snevejr

Refleksvest

Førstehjælpskasse

Varmt tøj

Lygte

Værktøj

Spade

Mad

Radio

Dæktyper og dækmærkning

Der findes forskellige typer dæk, der har forskellige egenskaber, som vil fremgå af dækket og dækmærket.

Dæktyper

  • Sommerdæk er egnet til kørsel hele året, undtagen i vinterføre
  • Vinterdæk er egnet til kørsel i vinterføre

Når der er is, sjap og sne på vejene, er der vinterføre.

Et vinterdæk vil være udstyret med lameller, som ses her

Dækmærkning

”M+S”,”MS” og ”M&S”- mærkning betyder, at dækket er et typegodkendt vinterdæk.

”3PMSF”- mærkning (angivet med alpint symbol) betyder, at dækket er særligt egnet til de hårde vinterdage, dvs. hvor der er sne og is på vejene. Mærkningen er også kendt som ”snegrebsmærket”.

Oplysningerne om ”3PMSF”-mærkning vil fremgå af dækmærket, som følger med nye dæk ved markedsføring og salg.

Nye dæk skal være forsynet med et dækmærke, som indeholder en række oplysninger om dækket.

Dækmærket angiver bl.a. dækkets størrelse, vådgrebsklasse, støjklasse og evt. piktogram for vinterdæk med "3PMSF"-mærkning.

Dækmærket indeholder ikke oplysninger om "M+S"-mærkning, som alene er trykt på dækket.

Lovkrav til dæk

Der findes en række krav til hjul og dæk, som altid skal opfyldes. Hvis dæk ikke opfylder disse krav, kan politiet udstede en bøde. Se herunder for nærmere gennemgang af disse krav.

  • Dæk må ikke være åbenbart uegnede til det konkrete føre
  • Dæk, fælge og hjullejer m.v. skal være ubeskadigede
  • Dæk skal være dimensioneret og udformet, så det svarer til fælgen.
  • Dæk skal være tydeligt og holdbart mærket med dimensionsbetegnelse og fabrikantens og/eller regummieringsfirmaets navn eller varemærke.
  • Mønsterdybden skal være mindst 1,6 mm.
  • Dæktrykket skal være i overensstemmelse med køretøjsfabrikantens forskrift.

De dæk, der sidder på samme aksel, skal have samme størrelse og være af samme type. Reservehjulet kan dog have en anden størrelse og type, hvis det er nødvendigt.

Love og regler om vinterdæk

Mønsterdybde

Hvis mønsterdybden kommer under 1,6 mm, er dækket ulovligt og skal skiftes. Dæk har en slidindikator indbygget i mønsteret, som viser, hvornår dækket er nedslidt. Vi anbefaler dog, at du udskifter dækkene, inden de når minimumsgrænsen, da mere mønsterdybde giver større sikkerhed på våde og glatte veje.

Bemærk, at et nedslidt vinterdæk kan være farligere end et nyt sommerdæk i vinterføre.

Mønsterdybden måles i hovedmønsteret. Det vil sige de brede riller i slidbanens midterste del, der dækker cirka 3/4 af slidbanens bredde. Dit dækværksted kan måle dækmønster for dig, hvis du er i tvivl.

Udpegning af slidindikator

Belæsning af tunge køretøjer i vinterføre

Ved belæsning af tunge køretøjer bør man tilstræbe så høj en vægt på de styrende og trækkende hjul som muligt inden for rammerne af tilladte vægte, men samtidig skal man sikre sig en harmonisk belæsning set i forhold til de enkelte akselgrupper på køretøjet/vogntoget. F.eks. bør man ikke læsse en sættevogn, så det meste af vægten er på akselgruppen, så der dermed kun er et lavt hovedbolttryk med følgende lavt akseltryk for sættevognstrækkeren.

For særligt tunge vogntog, som modul- og særtransporter med lavt drivakseltryk, bør man på dage med hårdt vinterføre overveje om transporten kan/skal gennemføres, eller om det kan ske i en anden vogntogskonfiguration med højere drivakseltryk.