Vejledning om varebilslignende køretøjer, der benytter alternative brændstoffer

22-08-2024

Vejledning om varebilslignende køretøjer med en tilladt totalvægt mellem 3.500 kg. og til og med 4.250 kg, som benytter alternative brændstoffer, og hvor overskridelsen af de 3.500 tilladt totalvægt alene skyldes den ekstra vægt, der følger af det alternative fremdriftssystem, for eksempel batteri, brændselscelle, brinttank m.m.

I Danmark er det muligt at køre almindelig kørsel i en bil indrettet til transport af gods og som bruger alternative brændstoffer med tilladt totalvægt på over 3.500 kg med et B-kørekort - dog ikke over 4.250 kg.

Dette er en national særregel og gælder alene for kørsel inden for Danmarks grænser.

Overstiger bilens tilladte totalvægt 3.500 kg, må overskridelsen alene skyldes den ekstra vægt, der følger af det alternative fremdriftssystem, for eksempel batteri, brændselscelle, brinttank m.m. Bilen må udelukkende føres, hvis føreren har haft kørekort til kategori B (almindelig bil) i mindst 2 år og forudsat, at bilens lasteevne ikke er forøget. Det betyder, at køretøjet ikke må laste mere end et tilsvarende fossilt køretøj.

Der er tale om et varebilslignende køretøj, men da totalvægten overstiger 3.500 kg, er det teknisk set en lastbil (N2).

Det betyder, at du på et almindeligt kørekort til personbil kan køre i et køretøj, som egentlig er en lastbil (N2), med en tilladt totalvægt på op til 4.250 kg.

Med alternative brændstoffer forstås:

  • Elektricitet forbrugt i alle typer elektriske køretøjer
  • Naturgas, herunder biomethan, i gasform (komprimeret naturgas – CNG) og flydende form (flydende naturgas – LNG)
  • Flydende gas (LPG)
  • Mekanisk energi fra lagring i køretøjet/kilder i køretøjet, inklusive overskydende varme

I Danmark findes der dog hovedsageligt el-køretøjer i den vægtklasse, og denne vejledning vil derfor kun omtale el-køretøjer. Da ovennævnte mulighed for kørsel på B-kørekort teknisk set omhandler lastbiler, vil køretøjet i vejledningen fremadrettet benævnes som el-lastbiler.

Der er dog andre regler for kørsel i en lastbil end for kørsel i en personbil eller en varebil til og med tilladt totalvægt 3.500 kg.

Hvis du ønsker at køre i en el-lastbil inden for ovenstående vægtgrænse, er der derfor flere regler, du skal være opmærksom på herunder regler for uddannelsesbeviser ved erhvervsmæssig kørsel, tilladelser ved godskørsel for fremmed regning, køre- og hviletid, færdsel og skiltning, syn og parkering.

Som nævnt ovenfor, kan du benytte almindeligt kørekort til kategori B ved kørsel i en el-lastbil med en tilladt totalvægt på over 3.500 kg, men ikke over 4.250 kg. Overstiger bilens tilladte totalvægt 3.500 kg, må overskridelsen alene skyldes den ekstra vægt, der følger af fremdriftssystemet, for eksempel batteriet.

El-lastbilen må kun føres, hvis du, altså føreren, har haft kørekort til kategori B (almindelig bil) i mindst 2 år og forudsat, at bilens lasteevne ikke er forøget.

Ønsker du at køre erhvervsmæssig kørsel herunder godskørsel for fremmed regning, skal du være opmærksom på reglerne for uddannelsesbeviser, hvilket du kan læse mere om nedenfor.

Hvis du kører erhvervsmæssig kørsel i en el-lastbil med en tilladt totalvægt på over 3.500 kg men ikke over 4.250 kg., så er køretøjet klassificeret som en lastbil.

Da der ikke er tale om en varebil eller et vogntog, falder kørslen uden for reglerne om varebiler i kvalifikationsbekendtgørelsen. Det er derfor ikke påkrævet at være indehaver af et varebilschaufføruddannelsesbevis (VUB-bevis).

Da el-lastbilen kan føres på et kørekort til kategori B (almindelig bil), såfremt føreren har haft kørekortet i mindst 2 år og forudsat, at bilens lasteevne ikke er forøget, falder kørslen også uden for kvalifikationsbekendtgørelsens anvendelsesområde for så vidt angår chaufføruddannelsesbevis (CUB-bevis), da det kun er kørekortskategorierne C1, C1+E, C, C+E, D1, D1+E, D eller D+E, der er omfattet af disse regler. Det er derfor heller ikke påkrævet at være indehaver af et CUB-bevis.

Du skal dog være opmærksom på, at hvis du kun har haft kørekort til kategori B i under to år, må du ikke føre el-lastbilen, medmindre du har kørekort til lastbil, altså kategori C1 eller mere, ligesom der kan være krav om et CUB-bevis, såfremt du kører erhvervsmæssig kørsel, som ikke er omfattet af en undtagelse.

Hvis du kører erhvervsmæssig kørsel i en el-lastbil med en tilladt totalvægt på over 3.500 kg, så er køretøjet klassificeret som en lastbil. Her skal du være opmærksom på, hvorvidt du kører godskørsel for fremmed regning eller firmakørsel. Såfremt du kører godskørsel for fremmed regning i en el-lastbil, som har en tilladt totalvægt på over 3.500 kg, så skal du have en fælleskabstilladelse til godskørsel for fremmed regning i lastbil fra Færdselsstyrelsen.

Godskørsel for fremmed regning er kørsel mod betaling med gods i en varebil, lastbil eller et vogntog, hvor godset ikke tilhører eller på anden måde er knyttet til den registrerede bruger af bilen. Det betyder, at du leverer godset på vegne af andre til tredjemand.

Du kan læse mere om godskørsel for fremmed regning, samt finde den relevante ansøgningsblanket, som du skal bruge ved ansøgning om tilladelse til godskørsel for fremmed regning her:

Gå til siden: Om godskørsel

Denne fællesskabstilladelse anvendes til både national og international godskørsel for fremmed regning i lastbil inden for EU.

Firmakørsel med en el-lastbil, som har en tilladt totalvægt på over 3.500 kg. kræver ikke tilladelse fra Færdselsstyrelsen.

Du kører firmakørsel, hvis du transporterer gods, der tilhører den virksomhed, der er registreret som bruger af køretøjet. Der er også tale om firmakørsel, hvis du transporterer gods, som virksomheden lejer, låner, udlåner eller er i besiddelse af med henblik på køb, salg, fremstilling, behandling, bearbejdning eller reparation.

Du kan læse mere om firmakørsel her.

Gå til siden: Om godskørsel

Såfremt du skal køre international godskørsel for fremmed regning uden for EU, kan du læse om de forskellige former for tilladelser til international godskørsel, samt finde de relevante ansøgningsskemaer her.

Gå til siden: International godskørsel

Afslutningsvis skal det nævnes, at 11 kg. -reglen ikke finder anvendelse for godskørsel for fremmed regning med køretøjer, som vejer over 3.500 kg.

Når du kører en el-lastbil, der har en tilladt totalvægt på over 3.500 kg, er du omfattet af reglerne for køre- og hviletid. Det vil sige, at din el-lastbil skal have installeret en takograf, og du skal derfor have et takografkort.

Det er også muligt at køre ’undtaget kørsel’ i særlige tilfælde, hvilket betyder, at man ikke er omfattet af reglerne om køre- og hviletid. Køretøjer, der anvendes til godstransport inden for en radius af 100 km fra virksomhedens hjemsted og fremdrives ved hjælp af naturgas eller flydende gas eller elektricitet, og hvis største tilladte totalvægt inklusiv en påhængsvogn eller sættevogn ikke overstiger 7,5 tons, kan fx undtages fra forordningens bestemmelser om køre- og hviletid.

Du kan læse nærmere om den beskrevne undtagelsesbestemmelse og vilkårene for anvendelsen af den i denne vejledning:

Som fører af en el-lastbil med en takograf, skal du have et førerkort, og det skal anvendes, når du kører el-lastbilen.

Et takografkort dækker over førerkort, virksomhedskort og værkstedskort.

Desuden skal den pågældende virksomhed, som ejer el-lastbilen, have et virksomhedskort. Virksomheden skal anvende kortet til at sikre, at data i takografen registreres som tilhørende virksomheden.

Det autoriserede værksted, der skal servicere takografen, skal desuden have værkstedskort. Værkstedskortet udstedes til værkstedet og personificeres til den mekaniker, der skal udføre arbejdet, og som er uddannet hertil.

Du kan læse mere om reglerne for køre- og hviletid her.

Gå til Køre-hviletid

Ligesom du kan finde vejledning til ansøgning af førerkort, virksomhedskort, værkstedskort og takograf her. 

Gå til Takografkort

En el-lastbil med en tilladt totalvægt på over 3.500 kg, er som tidligere nævnt teknisk set en lastbil og følger derfor de skiltede hastighedsbegrænsninger, der gælder for lastbiler, op til maksimalt 80 km i timen.

Lastbiler skal også være forsynet med hastighedsbegrænser, der er indstillet således, at hastigheden ikke kan overskride 90 km/t.

Du skal desuden, overholde skiltningen vedrørende den generelle færdsel i trafikken, og være opmærksom på, om der er særlig skiltning, der gælder lastbiler, når du kører en el-lastbil med en tilladt totalvægt på over 3.500 kg.

En el-lastbil med en tilladt totalvægt på over 3.500 kg er som tidligere nævnt teknisk set en lastbil. Det betyder, at el-lastbilen også er registreret som en lastbil og skal synes som en lastbil.

Første syn vil derfor være ét år efter indregistrering, og køretøjet skal derefter til periodisk syn hvert år. Læs mere om periodisk syn her.

Gå til siden: Periodisk syn

Færdselsstyrelsen sender dig en indkaldelse til syn 13 uger inden synsfristen, og den sendes som digital post, medmindre du er fritaget herfor.

 

En el-lastbil med en tilladt totalvægt på over 3.500 kg er som tidligere nævnt teknisk set en lastbil.

Det betyder, at du skal overholde reglerne for lastbiler, når du skal parkere. Vær derfor opmærksom på, at du skal holde på afmærkede pladser til lastbiler, ligesom du skal overholde de almindelige regler for parkering herunder 25-timers reglen på statslige rastepladser og eventuelle særregler i de enkelte kommuner.

Er dit køretøjs tilladte totalvægt 3.500 kg eller under, så er du ikke omfattet af reglerne for lastbiler, da køretøjet er en varebil eller en personbil.

Du skal dog være opmærksom på reglerne for varebiler i forbindelse med firmakørsel, godskørsel for fremmed regning og international varebilskørsel, hvis varebilen eller vogntogets tilladte totalvægt er mere end 2.500 kg., men ikke mere end 3.500 kg. Du kan finde reglerne her.