Vejledning til opbyggere om godkendelse af NIV-ansøgning

31-10-2025

Denne vejledning indeholder vejledende tekst som supplement til NIV-bekendtgørelsens bestemmelser.

Adgang til systemet

Ansøgninger oprettes i det særlige NIV-system, som findes her:

Gå til eSyn

Du skal bruge MitID for at logge på. Du kan enten logge på med dit personlige MitID eller, hvis du repræsenterer en virksomhed, kan du logge på med MitID Erhverv.

Det betyder, at der ikke kan ansøges uden MitID. Har du ikke MitID, har du mulighed for at lade dig repræsentere. Du kan læse mere i vejledningen til NIV-bekendtgørelsen om dette. Link til vejledningen findes længere nede.

Hvis du har problemer med at logge ind med MitID Erhverv skal du have fat i din lokale administrator og have tildelt rettigheder til at bruge systemet

Det anbefales at have de nødvendige dokumenter klar i elektronisk form inden du starter. Dette kan for eksempel være en fuldmagt, hvis du ansøger på vegne af andre samt den nødvendige dokumentation for ansøgningen. Der kan anvendes de mest gængse filformater som fx pdf, word og jpg. Synsvirksomhederne skal kunne læse dokumentationen.

Opstart og udfyldning af oplysningsskemaet og fabrikantattesten

Du skal starte med at udfylde oplysningsskemaet, og derefter udfylder du fabrikantattesten.

Det anbefales, at oplysningsskemaet udfyldes i kronologisk rækkefølge. Systemet er adaptivt, og det du indtaster i starten, har betydning for de felter, som du kommer til at se og udfylde senere.

Når der herefter skrives ”ansøgningen” menes der både oplysningsskemaet og fabrikantattesten.

Din ansøgning oprettes som en kladde, og du har mulighed for at gå tilbage i ansøgningen. Det kan anbefales løbende at anvende gem-funktionen.

Du kan i toppen af skærmen følge din ansøgningsproces, og når cirklen er udfyldt med tjektegn, er det enkelte step i processen udfyldt. Er der felter, der mangler at blive udfyldt, vil cirklen være rød med hvidt kryds eller cirklen vil være tom.

Anvendelse af skabelon til flere ensartede køretøjer

Hvis du skal udarbejde flere NIV ansøgninger på ensartede køretøjer, har du mulighed for at kopiere din ansøgning. Det gør du ved at fremsøge ansøgningen, som du ønsker at kopiere og vælge ”Anvend som skabelon”. Du kan ikke anvende en ansøgning som skabelon, førend ansøgningens status i systemet er markeret som ”gennemført”. Dette betyder, at ansøgningen og det tilhørende køretøj skal være godkendt i en synsvirksomhed.

Du kan herefter anvende en ansøgning som skabelon og nøjes med at ændre de felter, hvor det aktuelle køretøj afviger fra køretøjet i skabelonen.

Hjælp til udfyldelse af de enkelte felter

I systemet kan du få hjælp til flere af felterne ved at føre musen hen over det blå spørgsmålstegn. Der er lagt små tool tips som kan hjælpe dig, se eksemplet nedenfor:

Når ansøgningen er udfyldt korrekt, vil både oplysningsskemaet og fabrikantattesten få status ”klar”, og et unikt identifikationsnummer vil kunne ses på linjen for ansøgningen.

Du skal medbringe det unikke identifikationsnummer til synshallen, da synshallen skal bruge det til at fremsøge din ansøgning.

Uddrag fra vejledningen til NIV-bekendtgørelsen:

”Som beskrevet i § 8 i bekendtgørelse om national individuel godkendelse af motorkøretøjer og påhængskøretøjer hertil, skal alle relevante felter i ansøgningsskemaet udfyldes. Det betyder, at hvis der ansøges om national individuel godkendelse af en personbil, skal oplysninger, der relaterer sig til lastbiler ikke udfyldes. Det kan f.eks. være oplysning om hvor mange løftbare aksler, køretøjet har. IT-systemet har i høj grad taget hensyn til, at kun relevante felter for den respektive køretøjsklasse vil være synlig.”

Dokumentation ved sidste etape

Det kan anbefales, at en fabrikant i sidste etape efterspørger krævet dokumentation hos underleverandør for systemer, komponenter eller separate tekniske enheder, som skal monteres på køretøjet i sidste etape.

Det er ikke givet, at fabrikanter i forudgående etaper har afgivet oplysning om for eksempel køretøjets højde eller længde, hvis det er fabrikanten i sidste etape, der fremstiller et lad til køretøjet. Ligeledes har fabrikanter i forudgående etaper ikke oplyst om, hvor mange passagerer en bus er indrettet til, hvis køretøjet først monteres med stole i sidste etape.

Hvis basiskøretøjet for en bus har været en lukket kassevogn, er der formentlig heller ikke taget stilling til styrke af køretøjets overbygning hvis bussen vælter, og det vil i så fald være fabrikanten i sidste etape, hvor stolene monteres, der skal dokumentere styrken i overbygningen hvis bussen vælter.

Som et andet eksempel kan nævnes en situation, hvor fabrikanten i sidste etape afmonterer den allerede godkendte sideafskærmning mod underkøring for at erstatte denne helt eller delvist med skabe til opbevaring af forskelligt arbejdsudstyr. I sådanne tilfælde vil den oprindelige godkendelse for sideafskærmningen miste sin gyldighed, og det vil være fabrikanten i sidste etape der vil være ansvarlig for dokumentationen.

Der kan også nævnes en situation hvor fabrikanten i sidste etape eftermonterer lygter på et køretøj, der allerede har en EU-godkendelse af lygtemonteringen i en tidligere etape, vil denne godkendelse miste sin gyldighed, og det vil være fabrikanten i sidste etape, der vil være ansvarlig for hele lygtemonteringen.

Alle tre eksempler på ændringer vil også anses som opbygning i sidste etape, selvom køretøjet allerede var EU-typegodkendt som et færdigt køretøj.

Fabrikantattest

I fabrikantattesten skal du som ansøger oplyse, hvad godkendelseskriteriet for systemer, komponenter eller separate tekniske enheder er. I forbindelse med national individuel godkendelse kaldes prøvningsomfang, gengives med bogstavskoder, som refererer til, om systemet, komponenten eller den separate tekniske enhed skal være typegodkendt eller kan godkendes ved en inspektion med eller uden yderligere dokumentation.

Ansøger skal også udfylde en fabrikantattest over de retsakter eller de nationale tekniske krav, som køretøjet opfylder. De nationale tekniske krav vil typisk være de relevante tekniske krav, der fremgår af Detailforskrifter for køretøjer. (se dog afsnittet Godkendelse af et etapevist færdiggjort komplet køretøj)

Fabrikantattesten findes sammen med ansøgningsskemaet i et IT-system stillet til rådighed af Færdselsstyrelsen.

Det fremgår også af § 8, at ansøger skal vedlægge al relevant dokumentation.

For at kunne påvise, at styrken af relevante systemer, komponenter eller separate tekniske enheder er opfyldt, kan ansøger foretage, eller få foretaget en styrkeberegning som alternativ til den krævede destruktive prøvning ved typegodkendelse af systemet, komponenten eller den separate tekniske enhed. Det kan også være en beregning, der dokumenterer, at bremsepræstationen for køretøjet er opfyldt.

Der vil være forskellige krav til dokumentationsniveauet for de forskellige systemer, komponenter eller separate tekniske enheder på køretøjet. Jo højere indflydelse systemet, komponenten eller den separate tekniske enhed har på trafik- og miljøsikkerhed jo højere dokumentationsniveau kræves der.

Ligeledes kræves der højere dokumentationsniveau, hvis der skal lægges mere eller mindre komplekse beregninger til grund for dokumentation for opfyldelse. F.eks. vil der være høje krav til dokumentation for, at emissionskravene er opfyldt, eller at styrken i forskellige værn ved kollision med andre trafikanter er opfyldt. Ligeledes vil der være høje krav til dokumentation for, at det ved en beregning påvises, at et køretøjs bremsepræstation er opfyldt.

Modsat vil den korrekte montering lygter eller korrekt montering af hjulafskærmning kunne verificeres af synsvirksomheden under fremstillingen.

I de tilfælde, hvor der er krævet dokumentation for opfyldelse, skal denne dokumentation vedlægges fabrikantattesten.

I tilfælde hvor det er tilstrækkeligt, at ansøger kan erklære, at en retsakt er opfyldt, er det ikke krævet, at ansøger vedlægger anden dokumentation end en erklæring. Færdselsstyrelsen kan dog bede ansøger om baggrunden for denne erklæring, og det kan derfor anbefales, at vedlægge det materiale, som ansøger har benyttet for at kunne erklære, at retsakten er opfyldt.

I nogle tilfælde er det, som tidligere nævnt, synsvirksomheden, der kontrollerer, om retsakten er opfyldt.

Det mindst krævede dokumentationsniveau vil fremgå af fabrikantattesten. Dog må dokumentationsniveauet altid være højere. Hvis f.eks. lygternes montering allerede er typegodkendt, skal synsvirksomheden ikke foretage yderligere kontrol af lygtemonteringen. Det samme gør sig gældende, hvis bremsesystemet er typegodkendt.

Dokumentationsniveauet er oplyst ved hjælp af bogstavskoder. Disse bogstavskoder kan ses under dette afsnit.

Uanset dokumentationsniveauet som ligger til grund, skal synsvirksomheden altid anvende sin sunde fornuft og faglige kompetencer, hvis der er forhold, der vækker opsigt, og som formodes at være anderledes, end det som synsvirksomheden har erfaring med.

I sådanne situationer kan synsvirksomheden, jævnfør § 12, kræve yderligere belysning af de forhold, der har vækket opsigt.

Bogstavskoder for dokumentationsniveau

X: Fuldstændig anvendelse af retsakten som følger: Fuldstændig overholdelse FN-regulativer, EU-forordninger eller EU-direktiver. En typegodkendelse er udstedt og godkendelsesnummeret kan i nogle tilfælde identificeres på køretøjet eller systemet, komponenten eller den separate tekniske enhed. Dokumentation i form af vedhæftning af billede(r), der utvivlsomt viser systemets, komponentens eller den separate tekniske enheds typegodkendelses-mærke kan anses som tilstrækkelig dokumentation.

A: Anvendelse af retsakten som følger: a) De tekniske krav i FN-regulativet, EU-forordningen eller EU-direktivet skal være opfyldt. b) Typegodkendelsesattest er ikke påkrævet. Det betyder, at det ikke kræves, at prøvningsrapporten er godkendt af en typegodkendende myndighed. c) Prøvning og kontrol udføres af akkrediterede tekniske tjenester på de betingelser, der er fastsat i artikel 67 til 81 til forordning EU 2018/858 eller de betingelser, der er fastsat prøvningsinstansens tilladelse.

d): For hvert køretøj, hvorpå der udføres kontrol, vurdering eller afprøvning, skal der udarbejdes en prøvningsrapport. Prøvningsrapporten skal, hvor det er relevant, indeholde følgende: 1) En indledende konklusion på den gennemførte kontrol, vurdering eller afprøvning af køretøjet med angivelse af eventuelle forbehold. Det vil sige, at det skal være muligt at læse, om prøvningen har vist at køretøjet, systemet, komponenten eller den separate tekniske enhed lever op til de tekniske krav, der fremgår af FN-regulativet, EU-direktivet eller EU-forordningen. 2) En beskrivelse af det kontrollerede eller afprøvede køretøj. 3) Et eller flere eksteriørbilleder af køretøjet i sin helhed, samt billeder der viser der afprøvede område/ system, komponent eller separate tekniske enhed. 4) En beskrivelse af eventuelle foretagne ændringer på basiskøretøjet.

B: Anvendelse af retsakten som følger: Samme som for ”A”, med den undtagelse, at fabrikanten kan udføre målingerne, beregningerne eller prøvningerne og selv kontrollerne, med forbehold af Færdselsstyrelsens accept. Fabrikanten skal anmode om tilladelse til selv at kunne udføre målingerne, beregningerne eller prøvningerne. Denne tilladelse anses som relevant dokumentation, og den skal vedhæftes ansøgningen.

D: En rapport, herunder fra en teknisk tjeneste, prøvningsinstans eller konsulent, der har tilknytning til køretøjsbranchen eller erfaring med pågældende beregning, der er baseret på, inspektion, målinger, prøvninger og beregninger. Hvis rapporten er baseret på et tilsvarende godkendt køretøj af samme fabrikat, mærke og type som det køretøj, der skal godkendes, skal rapporten angive det køretøj, der var genstand for inspektion, målinger, prøvninger og beregninger, sammen med en angivelse af, hvordan det køretøj, der er genstand for syn, målinger, prøvninger og beregninger, svarer til det køretøj eller den køretøjstype, der skal godkendes.

E: Samme som for afgørelserne under ’B’ med den undtagelse, at en erklæring om overensstemmelse afgivet af fabrikanten er tilstrækkelig, hvor dette er muligt i henhold til Vejledning om syn af køretøjer. Prøvningsrapport kræves ikke. Synsvirksomheden kan kræve yderligere oplysninger eller videre dokumentation, om nødvendigt. Ved stikprøvekontrol kan Færdselsstyrelsen ligeledes kræve yderligere oplysninger eller dokumentation, om nødvendigt.

F: Opfyldelse af det tekniske krav kontrolleres af synsvirksomheden under køretøjets inspektion i forbindelse med den nationale individuelle godkendelse. Hvis opfyldelsen af retsakten ikke kan verificeres visuelt, skal synsvirksomheden kræve yderligere oplysninger eller dokumentation som beskrevet i Vejledning om syn af køretøjer, medmindre der forelægger mærkning eller dokumentation, som beskrevet under ”X”, ”A”, ”B” ”D” eller ”E”. Færdselsstyrelsen kan kræve yderligere oplysninger eller dokumentation, om nødvendigt. Det vil være op til synsvirksomheden eller Færdselsstyrelsen at vurdere, om de udleverede yderligere oplysninger eller yderligere dokumentation besvarer spørgsmålene tilstrækkeligt.

G: I tilfælde af etapevis godkendelse kan opfyldelse af retsakten for klassen for basiskøretøjet eller det ukomplette køretøj (f.eks. det karrosseri, som blev anvendt til at opbygge køretøjet til særlig anvendelse i henhold til forordning (EU) nr. 2018/858) anvendes på betingelse af at retsakten er EU-typegodkendt, og at der ikke er foretaget ændringer på retsakten. Som eksempel kan nævnes en campingbil, som anses som en personbil M1 hvis den kan transportere højst ni personer.

Sådan en campingbil er oftest færdiggjort på er chassis til varebil N1 eller lastbil N2 eller N3. Disse køretøjer opfylder ikke nødvendigvis personbilskrav til bremsepræstation, spejle eller miljøkrav. Uanset dette, kan køretøjet alligevel godkendes hvis ikke, der er foretaget ændringer på systemer, komponenter eller separate tekniske enheder, der er typegodkendt i en tidligere etape.

Netop for campingbiler bliver de oprindelige sæder ofte udskiftet til sæder, der kan drejes rundt for at blive anvendt som lænestole. Disse sæder er ikke en del af den oprindelige godkendelse, og der vil derfor ikke kunne anvendes ”G” for disse sæder.

H: Lig med basiskøretøj. Anvendes ved etapevist opbygget køretøj, med det formål, at der henvises til, at systemer, komponenter eller separate tekniske enheder, som er typegodkendte i den/de tidligere etaper. Der må kun henvises til ”H” hvis systemer, komponenter eller separate tekniske enheder monteret og godkendt i de forrige etaper, ikke er ændret ved færdiggørelsen af køretøjet.

n/a: Ikke relevant. n/a kan anvendes i de tilfælde, hvor det specifikke køretøj ikke skal opfylde en specifik retsakt. Det kan være retsakter, som kun lette køretøjer skal opfylde, og derfor ikke er påkrævet for tunge køretøjer eller omvendt. Men hvis et køretøj er udstyret med et system, komponent eller separat teknisk enhed, som ikke er påkrævet for køretøjsklassen, skal køretøjet opfylde gældende krav for det pågældende system, komponent eller separat teknisk enhed.

Link til vejledningen

Læs mere om dette og andre praktiske forhold i Vejledning om national individuel godkendelse af nye motorkøretøjer og påhængskøretøjer dertil.

Vejledningen kan findes her: 

 Vejledning om national individuel godkendelse af nye motorkøretøjer og påhængskøretøjer dertil

Det anbefales at læse hele vejledningen før man påbegynder en ansøgning.

Spørgsmål

For at sikre en smidig overgang til den digitale ansøgning har du ekstraordinært mulighed for at kontakte os på nedenstående muligheder i perioden 29.10.25 – 31.1.2026.

Telefonen er åben

  • Mandag – torsdag kl. 9.00 – 14.30
  • Fredag kl. 9.00 – 14.00.

Vi gør opmærksom på, at dette telefonnummer og mail alene besvarer henvendelser ift. NIV. Andre spørgsmål skal gå via de sædvanlige kanaler.

Der henstilles til, at telefonen primært benyttes til henvendelser, der kræver omgående handling f.eks. hjælp til systemet, systemnedbrud, fejlmeldinger eller lignende. Forslag til forbedringer, uhensigtsmæssigheder som ikke forhindrer at ansøgningen kan færdiggøres og lignende bedes indsendt på mailen.

Vi vil ligeledes opdatere hjemmesiden: https://www.fstyr.dk/erhverv/syn-og-kontrol/niv løbende.