Hvordan får jeg kørt bilen hjem til Danmark og kører til syn m.v.?
Du skal have tilladelse hos Motorstyrelsen til at køre en udenlandsk registreret bil i Danmark, eller du skal købe prøvemærker til en uindregistreret bil.
Tilladelse til kørsel med udenlandsk registreret bil søger du på skat.dk. Prøvemærker kan du få ved at logge på motorregister.skat.dk.
Hvad skal du være opmærksom på, når du køber en brugt bil i udlandet og vil have den registreret i Danmark?
Når en brugt bil fra udlandet skal godkendes i Danmark, forudsætter det, at bilen overholder de danske tekniske regler for biler. Det er bilens alder (første registreringsdato), der bestemmer hvilke konkrete regler, der gælder. Der er flere forskellige situationer, som du kan se i det følgende. De handler om personbiler og varebiler (ikke lastbiler og busser, da der er andre regler for disse).
Husk bilens registreringsattest
Biler vil som udgangspunkt kun blive godkendt ved syn, hvis der forelægges den originale udenlandske registreringsattest. For to-delte EF/EU-registreringsattester skal begge dele medbringes ved syn. Visse lande udleverer ikke den tidligere registreringsattest (bort-set fra EF/EUregistreringsattest), og fra disse lande anses føl-gende dokumentation som tilstrækkelig, såfremt den forelægges i originalt format:
- Fra USA: »Certificate of Title«.
- Fra Italien: »Certificato cronologico« fra PRA.
- Fra Tyskland: »Fahrzeugbrief« (påført registreringsnummer og dato for første registrering).
- Fra England: »Certificate of permanent export«.
Hvis man ikke har en af ovenstående, kan man hos Motorstyrelsen anmode om tilladelse til at fremstille bilen til syn og godkendelse, uden at den originale registreringsattest fremvises. Her vil man så på passende overbevisende måde skulle vise, at man er kommet ærligt til bilen, og at den ikke er stjålet. Nærmere oplysninger fås hos Motorstyrelsen.
Biler der har EU-typegodkendelse
Hvis bilen har en EU-typegodkendelse, kan bilen umiddelbart god-kendes i Danmark, hvis den ikke er ombygget. EU-typegodkendte biler kan kendes på et EU-typegodkendelsesnummer angivet på fabrikationspladen (ofte i motorrummet). Et eksempel på et EUtypegodkendelsesnummer kan være: e3*2018/868*0153*01. Godkendelsesnummeret vil indeholde cifferrækkefølgen 2018/858, 2007/46, 2001/116, 98/14 eller 93/81.
Siden forordning (EU) 2018/858 omtales godkendelserne som EU-typegodkendelser i stedet for som tidligere EF-typegodkendelser. De omtalte regler gælder, uanset der er tale om EFeller EU-typegodkendelser.
Personbiler begyndte at kunne få EF-typegodkendelse i 1993, og fra 1998 har i praksis næsten alle personbiler, der markedsføres i Europa, en EF-typegodkendelse. Ganske specielle biler, der er godkendt rundt omkring i Europa, kan dog være nationalt individu-elt godkendt uden en EF-typegodkendelse.
Forenklet praksis
I de fleste andre tilfælde vil en brugt importeret person- eller va-rebil kunne godkendes efter forenklet praksis, hvor der kun er ganske få ting, som man skal være opmærksom på. Forenklet praksis gælder for biler, der opfylder alle de følgende krav:
- Bilen er ældre end 1. januar 1998 (personbiler)
- Bilen er ældre end 1. januar 2012 (varebiler)
- Bilen har været registreret mindst tre måneder i et EU- eller EØS-land eller i Schweiz eller Storbritannien
- Bilen er masseproduceret (over 1.000 stk. pr. år.)
- Bilen er ikke ombygget
Hvad skal jeg være særligt opmærksom på for biler på forenklet praksis?
Du skal især være særligt opmærksom på bilens miljønorm. På visse benzinbiler var der allerede fra 1. oktober 1990 krav om katalysator i Danmark, mens kravet først gjaldt generelt i EU fra 1. januar 1993.
Fra 1. oktober 1990 skal benzinbiler have det, der kaldes en reguleret 3-vejs katalysator. En sådan katalysator fjerner cirka 90% af de skadelige stoffer HC, NOx og CO. Kun biler med elektronisk indsprøjtningssystem kan have en reguleret katalysator.
For dieselbiler er der også skærpede krav til emissionerne fra 1. oktober 1990. Da man ikke på dieselbiler umiddelbart kan se om de opfylder kravene, skal der for dieselbiler nyere end 1.oktober 1990 fremlægges dokumentation for, at bilen lever op til de skærpede krav (Euro-norm, afhængig af bilens alder). Der er forskellige dokumentationsmuligheder, f.eks. dokumentation fra bilfabrikanten/repræsentanten/godkendt prøvningsinstans/teknisk tjeneste om, at bilen opfylder bestemmelserne om luftforurening. Det kan også være en korrekt udfyldt dataerklæring eller, at man på fabrikationspladen kan se, at bilen er EU-typegodkendt. Udover ovenstående om miljønorm skal man være opmærksom på, at ældre udenlandske biler bl.a. kan mangle sideblinklygter (krav i Danmark uanset bilens alder), venstre sidespejl (krav i Danmark uanset bilens alder), sikkerhedsseler på forsæderne (krav for person- og varebiler fra 1. juli 1969 og senere) og sikkerhedsseler på bagsædet (krav for personbiler fra 1. april 1989 og senere).
De særlige regler om brugt importerede køretøjer findes i Vejledning om syn af køretøjer afsnit 14.02.2.
Færdselsstyrelsens dataerklæringer (nyt vindue)
Biler, der ikke har EU-typegodkendelse og ej heller kan godkendes på forenklet praksis
Hvis bilen ikke kommer ind under reglerne om biler med EU-typegodkendelse eller på forenklet praksis, skal fremstilleren i stedet skaffe en udfyldt dataerklæring, der viser, at bilen opfylder de danske krav. Dataerklæringen er en formular (forskellige versioner), der hentes
på Færdselsstyrelsens hjemmeside og den skal udfyldes af bilfabrikanten, en repræsentant for bilfabrikanten (den officielle importør af mærket), en godkendt prøvningsinstans eller en teknisk tjeneste.
De skriver under på, at bilen opfylder de i Danmark gældende regler, og dataerklæringen medbringes ved bilens første syn i Danmark. Hvis bilen ikke opfylder de i Danmark gældende regler, vil de naturligvis ikke kunne underskrive en dataerklæring, og bilen vil derfor ikke kunne godkendes i Danmark.
Er kravene de samme i EU?
Nej – kravene i udlandet kan være forskellige fra de danske krav – også indenfor EU. De enkelte EU-lande har nemlig lov til at have lempeligere regler for sine biler. Det betyder, at hvis man køber en bil i udlandet, der er godkendt lokalt efter lempeligere regler, kan man risikere, at bilen ikke kan godkendes i Danmark. Det vil især dreje sig om biler, der er fremstillet i små serier, kitcars eller biler, der er ombygget (se længere nede).
Min bil er flyttegods - er der særlige regler for den?
For biler, der bringes til Danmark som flyttegods, gælder særlige regler. De kan godkendes under den forenklede praksis uden, at de tidligere har været indregistreret i et EU- eller EØSland eller i Schweiz eller Storbritannien, og uden at de er EU-typegodkendte. De kan altså være fra f.eks. USA. Flyttegodsbiler skal ikke opfylde kravet om reguleret katalysator, men kan i stedet være monteret med en ureguleret katalysator, som kan eftermonteres på biler med karburator. En ureguleret katalysator er cirka halvt så effektiv som en reguleret katalysator. For at en bil kan betragtes som flyttegods, skal man have boet i udlandet mindst et år, og man skal have ejet bilen i udlandet i mindst et halvt år, før man er rejst hjem til Danmark.
Er det muligt at få dispensation, hvis bilen ikke har katalysator?
Nej. Der gives ikke dispensation fra kravet om reguleret 3-vejskatalysator (bortset fra flyttegodsbiler – se ovenfor).
Hvad, hvis den brugt importerede bil er ombygget?
Hvis den brugt importerede bil er ombygget, skal der fremlægges samme dokumentation for ombygningen som for en tilsvarende dansk bil, der er ombygget. Dette gælder uanset, at man eventuelt kan se i den udenlandske registreringsattest, at bilen er godkendt med ombygningen i sit hjemland.
Kravene i udlandet til køresikkerhed, kollisionssikkerhed, luftforurening, støj, m.v. er nemlig ikke nødvendigvis de samme som de danske krav.
Hvad hvis bilen er godkendt ved periodisk syn i udlandet?
Hvis en bil er indført brugt fra udlandet, og der er dokumentation for, at bilen er godkendt ved et syn i et EU- eller EØS-land inden for den periode, der gælder for den pågældende køretøjskategori (person- og varebiler 4+2+2+..) skal synsvirksomheden kun kontrollere, at
bilens konstruktion og udstyr opfylder gældende bestemmelser. Der må således ikke foretages systematisk kontrol for slidbetingede fejl og mangler. Såfremt der ved synet opdages trafikfarlige fejl eller mangler, eller bilen ikke opfylder gældende bestemmelser, bliver bilen dog ikke godkendt.
Synsvirksomheden kan tilbyde fremstilleren et almindeligt syn med den virkning, at bilen først indkaldes 2 år fra den aktuelle synsdato.
Hvad skal jeg betale i registreringsafgift?
Spørgsmål om afgifter henhører under Motorstyrelsen. Du kan finde hjælp vedrørende registreringsafgift, told og moms af brugt importerede biler hos SKAT.