FAQ - Digital lægeattest

I de fleste kommuner er arbejdsgangen for lægeattester på kørekortområdet i dag papirbåren. Nogle kommuner har tilkøbt en digital løsning til håndtering af lægeattester, hvilket har medført, at der i dag er stor forskel på arbejdsgange og elevoplevelsen på tværs af kommuner.

Den digitale lægeattest gør processen ens og mere smidig for både kørelærer, elev og læge.

Der er flere fordele ved den digitale lægeattest – for både dig, dine elever, lægerne og kommunerne:

  • Den kan forebygge fejl, fordi den er enklere at udfylde for både elever og læger
  • Den medfører en smidigere og mere sikker arbejdsgang mellem elev, læge og borgerservice
  • Lægeattesten skal ikke længere håndteres fysisk
  • For eleverne er den et stort skridt på vejen mod en hurtigere og mere digital proces, når de ansøger om kørekort

Digital lægeattest udrulles gradvist til landets kommuner i fire ”bølger” i løbet af efteråret 2024 med opstart i hhv. september, oktober, november og december.

Den 1. juli 2025 bliver det obligatorisk at anvende den digitale lægeattest ved udstedelse af kørekort. Indtil da vil det være valgfrit for eleven at benytte den digitale lægeattest eller den eksisterende papirversion af lægeattesten.

Der er to grupper af borgere, som fortsat skal anvende den fysiske papirblanket og aflevere den på borgerservice på samme måde som i dag:

  • Borgere, som er fritaget for digital selvbetjening (MitID)
  • Borgere i sygesikringsgruppe 2 (det forventes, at denne gruppe kan anvende digital lægeattest fra den 1. oktober 2024)

For alle borger, der har behov for at vedlægge speciallægeerklæringer, journaler m.m., skal disse fortsat printes af lægen og afleveres fysisk på Borgerservice.

Den digitale lægeattest sendes automatisk til først lægen, og derefter sendes den færdigudfyldte attest direkte til Borgerservice. Det betyder, at lægeattesten ikke skal pakkes og afleveres fysisk på Borgerservice.

Eleven skal gå ind på www.borger.dk/lægeattest

  • Først skal eleven vælge hvilken kommune, lægeattesten skal behandles i. Det er vigtigt, at du som kørelærer koordinerer med dine elever, hvilken kommune de skal vælge.
  • Ved tryk på ”Videre” dirigeres eleven til selvbetjeningsforløbet. Her kan den første del af lægeattesten (Del A) udfyldes af eleven.
  • Herefter sendes lægeattesten automatisk til lægens journalsystem, hvorfra lægen kan udfylde anden del af attesten (Del B) ifm. konsultationen.

Link til Færdselsstyrelsens digitale lægeattest er www.borger.dk/lægeattest. Hvis eleven har udfyldt en digital lægeattest via et andet link, er det ikke noget problem. Denne lægeattest kan stadig bruges til og med december 2024.

Vi anbefaler, at eleven udfylder lægeattesten mindst én dag forud for konsultation hos den praktiserende læge. Herved sikres, at lægen har modtaget attesten i lægejournalsystemet til konsultationen.

Eleven vælger på borger.dk hvilken kommune, lægeattesten indsendes til. Vær opmærksom på, at det kun er denne kommune, som får adgang til lægeattesten - og dermed kan behandle kørekortansøgningen.

Såfremt du som kørelærer har en præference for hvilken kommune, ansøgningen behandles i, skal du koordinere kommunevalg med dine elever.

Du kan opfordre dine elever til at bruge den digitale lægeattest og dele linket dér, hvor du orienterer dine elever om lægeerklæringen, f.eks. på hjemmeside, i informationsmateriale, i sms’er m.m.


OBS: Flere kommuner har tidligere anvendt en digital løsning til lægeattest. Har din køreskole linket til den gamle digitale løsning, skal du huske at skifte henvisningslinket til ovenstående link.

Hvis du har spørgsmål til digital lægeattest, skal du kontakte din lokale Borgerservice eller Færdselsstyrelsens kundeservice.