Digital lægeattest

Den 2. september begynder de første 13 kommuner at anvende Færdselsstyrelsens nye, digitale lægeattest på kørekortområdet. I løbet af efteråret kommer de resterende 85 kommuner også med ombord.

Førhen har lægeattesten skulle printes og fragtes som fysisk dokument mellem borger, læge og Borgerservice – kun enkelte kommuner anvender allerede digitale lægeattest. Det betyder, at borgeroplevelsen varierer fra kommune til kommune. Med den nye, digitale løsning ensrettes oplevelsen, så alle borgere får stillet en tidssvarende løsning til rådighed.  

Løsningen bidrager desuden til øget sikkerhed omkring borgerens sundhedsdata, da al data nu opbevares og håndteres digitalt.

Den 1. juli 2025 bliver det obligatorisk at anvende den digitale lægeattest ved udstedelse af kørekort. Indtil da vil det være valgfrit for eleven at benytte den digitale lægeattest eller den eksisterende papirversion af lægeattesten.

Se udrulningsplanen her

Den nye digitale løsning er udviklet på baggrund af erfaringer fra et pilotprojekt med digital lægeattest i en række kommuner. Pilotløsningen udfases løbende i takt med, at kommunerne overgår til Færdselsstyrelsens nye, nationale løsning.

Se videoen for at lære mere om løsningen.

Se spørgsmål og svar