Cabotagekørsel er national transport for fremmed regning, som udføres i en begrænset periode i et værtsmedlemsland – det vil sige et andet medlemsland end det, hvor transportvirksomheden er etableret i.
Cabotage kan alene udføres inden for EØS-området. Det er et krav, at cabotagekørslen udføres i tilknytning til en forudgående international transport til landet. Den internationale transport skal være afsluttet, og cabotagekørslen skal herefter udføres indenfor 7 dage og med et maksimum på 3 cabotageture.
Den internationale transport, der går forud for cabotagekørslen, skal desuden have en sådan karakter, at den ikke primært har dét formål at give køretøjet mulighed for at udføre cabotagekørsel.
En cabotagekørsel kan bestå enten af flere pålæsningssteder eller af flere aflæsningssteder.
Hvis køretøjet afslutter en international transport i et andet medlemsland, og herefter kører tom ind i Danmark, så må der udføres én cabotagekørsel inden for 3 dage efter indrejse i Danmark. Cabotagekørslen skal dog fortsat være afsluttet indenfor 7 dage efter, at den internationale transport blev afsluttet i det andet medlemsland.
Når den sidste cabotagekørsel i Danmark er afsluttet, har køretøjet en 4-dages karensperiode. Køretøjet må først udføre cabotagekørsel igen, når 4 kalenderdage er passeret fra afslutningen af den sidste cabotagekørsel.
Der kan ikke udføres cabotagekørsel på baggrund af en forudgående transport, der er udført på en CEMT- eller turtilladelse.
Transport af tomme containere, tomme sættevogne, og returemballage (paller, blomsterbure og lign.) i Danmark, der transporteres i henhold til en transportaftale og som er hovedgenstand for fragtaftalen og/eller betaling, anses for transport af varer og tæller som én cabotagekørsel.
Hvis transportvirksomheden kan vise, at transporten udgør en integreret del af en fragtaftale og/eller sker som et accessorium til en forudgående eller efterfølgende cabotagekørsel, tæller det imidlertid ikke som en selvstændig cabotagekørsel.
Hvis der f.eks. udføres transport af en container med varer fra Tyskland til Danmark, vil den tomme container efter levering af varerne kunne køres til bestemmelsesstedet efter fragtaftalen.